Elektrochromatyczne Lusterko Wsteczne

Wielu kierowców nie dostosowuje oświetlenia swoich pojazdów do warunków panujących na drodze. Nieprawidłowo ustawione reflektory emitujące zbyt intensywne światło stają się powoli prawdziwym koszmarem polskich dróg. Co gorsza, zagrożenie to jest spowodowane nie tylko ze strony pojazdów jadących z naprzeciwka, ale też z tyłu.

W takiej sytuacji, standardowe lusterko wsteczne oślepia kierowcę, redukując widoczność i wydłużając czas reakcji.

Elektrochromatyczne lusterko wsteczne usuwa ten problem, gdyż – na wskutek padającego światła – zmniejsza (lub zwiększa) swoją zdolność do jego pochłaniania.

Lusterko elektrochromatyczne – co to jest?

Od strony konstrukcyjnej jest to standardowe lusterko wsteczne, zmieniające swoje właściwości optyczne pod wpływem przyłożonego napięcia. Jego wartość jest uzależniona od czujników opartych na elementach półprzewodnikowych (fotodiody), których rezystancja zależy od intensywności emisji ultrafioletu, będącego istotnym składnikiem strumienia świetlnego.

W lusterku elektrochromatycznym występuje jeszcze jeden czujnik, który jest zabudowany z tyłu urządzenia (od strony przedniej szyby). Jego działanie uaktywnia cały układ, co wiąże się z podaniem napięcia na zaciski półprzewodnika. Tak skonstruowana instalacja pozwala nie pobierać dużo energii elektrycznej i jednocześnie zwiększa bezpieczeństwo i komfoft jazdy.

Lusterko elektrochromatyczne – najważniejsze informacje dotyczące budowy

W ciągu dnia, gdy intensywność padania promieni słonecznych jest stosunkowo wysoka, czujnik zamontowany z tyłu lusterka wyłącza wspomniany układ zależności. W przeciwnym razie, intensywne światło skutecznie ściemniałoby lusterko wsteczne, co w konsekwencji mogłoby doprowadzić do utraty (w znacznym stopniu) widoczności. Elektrochromatyczne lusterko wsteczne zaczyna działać dopiero w momencie włączenia obwodu.

Swoje specyficzne właściwości szkło to uaktywnia dopiero w tym momencie. Powierzchnia tego szkła pokryta jest kilkoma warstwami:

  1. Błona przewodząca – jest to przeźroczysta substancja przewodząca prąd elektryczny (tak zwana elektroda transparentna), na którą nanosi się warstwę powłoki elektrochromatycznej, wykonanej najczęściej z trójtlenku wolframu (WO3).
  2. Powłoka nanoporowa – która wykonana jest w całości z dwutlenku tytanu. Jest ona pokryta specjalną warstwą barwiącą, która jest wyjątkowo skuteczna dzięki swej zwiększonej powierzchni użytkowej. Efekt ten uzyskujemy dzięki temu, że powłoka nanoporowa wykazuje silną porowatość, co jednoznacznie wpływa na zwiększenie jej pola powierzchni.

Reasumując, elektrochromatyczne lusterko wsteczne jest zamkniętym obwodem, składającym się z dwóch elektrod (wspomnianej elektrody transparentnej i warstwy dwutlenku tytanu). Pomiędzy nimi znajduje się warstwa elektrolitu, w którym umieszczono jodek litu. Elektrody te połączone są za pomocą przełącznika, którego działanie jest uzależnione od intensywności padania promieni światła, emitowanych przez lampy jadących z tyłu samochodów.

Jak działa elektrochromatyczne lusterko wsteczne?

Proces zaciemniania powierzchni lusterka (zmniejszania jego zdolności do odbicia światła) jest uzależniony od luminacji i ma przebieg płynny. Co to znaczy? Oznacza to, że stopień zaciemnienia nie zachodzi skokowo i jest zależny od intensywności światła (w przeciwieństwie do zewnętrznego czujnika).

Emitowane światło powoduje przepływ elektronów bezpośrednio do warstwy dwutlenku tytanu. Następnie przepływają one (TiO2 jest przewodnikiem) wprost do warstwy trójtlenku wolframu. Związek ten – pod wpływem działania elektronów – zabarwia się na niebiesko i tym samym znacznie zwiększa intensywność pochłaniania światła.

Lusterko elektrochromatyczne boczne

Zależności wynikające z powyższych zjawisk fizycznych nie ograniczają się jedynie do lusterek wstecznych. Na rynku można znaleźć szeroką gamę lusterek bocznych, które wykorzystują zjawisko zmiennego pochłaniania promieniowania świetlnego.

Elektrochromatyczne lusterka boczne usprawniają nocną jazdę po drodze, ale też:

  1. ułatwiają ocenę odległości do najbliższych pojazdów (przy założeniu, że w danym lusterku bocznym obraz może być powiększony),
  2. zmniejszają ryzyko wystąpienia kolizji, dzięki ograniczeniu efektu blasku,
  3. ułatwiają wymijanie pojazdów, a zwłaszcza tych, które poruszają się z włączonymi światłami drogowymi,
  4. ułatwiają podjęcie decyzji dotyczącej ewentualnej zmiany pasa ruchu (zwłaszcza na drogach wielopasmowych).

Podobnie jak w przypadku lusterek wstecznych, również i lustra boczne mogą być zasilane wbudowaną baterią lub przyjazną dla środowiska baterią słoneczną.

Dodatkowe informacje

Cena lusterek jest zależna od modelu samochodu i waha się w okolicach od 50 do 200 złotych w przypadku lusterek używanych. Koszt zakupu lusterek nowych również jest uzależniony od modelu auta i waha się w okolicy 200 – 400 złotych. Wymiana samego lusterka jest prosta. Nie posiada ono przewodu zasilającego (zasilanie z baterii słonecznej, lub wbudowanego akumulatorka).

Podsumowując, elektrochromatyczne lusterko wsteczne to rozwiązanie istotnie poprawiające bezpieczeństwo i jakość jazdy w nocy. Jednak nawet korzystając z elektrochromatycznych lusterek jesteśmy narażeni na nieprzewidziane problemy na drodze. W sytuacji awaryjnej warto skontaktować się z naszą pomocą drogową.

5/5 - (1 vote)
Logo

Awaryjna sytuacja na drodze? Zadzwoń!

SKONTAKTUJ SIĘ

  • Ciągutek
  • Radzymińska 230
  • 03-674 Warszawa
  • 516 005 932
Zadzwoń Teraz!